زمان جاری : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 11:11 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 2506
نویسنده پیام
magicer15 آفلاین


ارسال‌ها : 22
عضویت: 28 /12 /1391


چشم نظاره گر یا هرم تک چشم و تفسیر ان
چشم نظاره*گر (به انگلیسی: Eye of Providence یا all-seeing eye of God) نمادی است متشکل از یک چشم که اغلب توسط پرتوهایی از نور احاطه می*شود و معمولا در یک مثلث قرار می*گیرد. گاهی اوقات چشم نظاره*گر به عنوان چشم خدا که در حال نظاره کردن بشریت است در نظر گرفته می*شود. چشمی که جهان بین است و هیچ چیزی از نگاهش پنهان نمی ماند.

ردپای تصویرسازی از چشم نظاره*گر را می*توان در اسطوره*شناسی مصری و چشم هورس یافت. هورس (به انگلیسی : Horus) از ایزدان مصر باستان به شمار می‏رود. نام او لاتینی است که خود ماخوذ از horos یونانی و hor مصری میباشد. او «ایزد عقاب*نما» یا خدای قوش‏سر بود که در میان یونانیان با آپولن یکی پنداشته می شد و در نگاره*های بازمانده از مصر باستان، سر عقاب دارد. او با نام هور که در مصری تلفظ واژه*ای دارد، به معنای آسمان در نظر مصریان باستان، عقاب*نما می*نمود که فراز سرشان در آسمان پرواز می*کرد. بسیاری از آنان آسمان را هم چون عقابی ایزدی می*پنداشتند که دو چشمش، یکی خورشید و دیگری ماه بود. پرستندگان ایزدعقاب*نما را در نظام*های پیش از تاریخ، «توتم» می*دانستند و از نخستین زمان موجودی ایزدی و برجسته به شمار می*آمد. تصویر نگارهٔ ایزد عبارت است از عقابی که بر تیرکی نشسته است. براساس اسطوره شناسی مصری هورس پسر ازیریس و آیزیس است. پس از کشته شدن ازیریس به دست برادرش ست؛ آیسیس قطعات تکه‏تکه‏ی ازیریس را به کمک تات (و در برخی روایت به کمک آنوبیس) جمع می‏کند از این طریق ازیریس را دوباره زنده می‏کند و از طریق او صاحب فرزندی به نام هورس می‏شود. هورس پس از بزرگ شدن برای انتقام گرفتن به جنگ با ست می‏رود. به همین خاطر هورس را خدای انتقام نیز می‏‏دانند. ست به یکی از چشم‏های هورس ضربه می‏زند و آن را کور (و در برخی روایات ضعیف) می‏کند. در نهایت وقتی که هورس ست را شکست می‏دهد و قصد کشتن او را می‏کند، آیسیس که مادر هورس و خواهر ست است، او را از کشتن ست باز می‏دارد.



چشم هورس در مصر باستان به 6 مفهوم اشاره دارد که مهمترین آنها این است که دیدن برای عمل کردن و ساختن است.

هم*چنین در آیین بودایی که در سرتاسر کتب مقدسشان از بودا معمولا با صفت «چشم جهان» یاد می*شود نیز به چشم می*خورد و نشانگر سه*گانه*ای به شکل مثلث است که تیراتنا یا سه گوهر نام دارد.

در پیکرنگاری قرون وسطی و رنسانس در اروپا، چشم (اغلب به همراه مثلثی که احاطه*اش کرده*است) نمادی آشکار از تثلیث مسیحیت بود. در تصویرنگاری*های قرن هفدهم از چشم نظاره*گر، ابر و یا انوار خورشید، چشم را احاطه کرده*اند.
در تصویر زیر این چشم نظاره گر بر روی تثلیث مسیحیان که شامل پدر,پسر و روح القدس است, تاکید دارد.




در ۱۷۸۲، چشم نظاره*گر به عنوان بخشی از نمادهای به کار رفته در پشت نشان بزرگ ایالات متحده انتخاب شد. به کار رفتن این نماد برای اولین بار توسط اولین کمیته از سه کمیته*ای که مأمور طراحی نشان شدند پیشنهاد شد و ایدهٔ اصلی آن به پیر اوژن دوسیمیتیر نسبت داده می*شود.







بر روی نشان، عبارات Annuit Cœptis (به معنای در انجام وظایفمان یاریمان کرده*است) و Novus Ordo Seclorum (به معنای نظم نوین اعصار) چشم را احاطه کرده*اند. چشم بر روی هرمی ناتمام قرار گرفته که از سیزده طبقه تشکیل شده که نشانگر سیزده ایالات اولیه*ای است که سنگ*بنای ایالات متحده را گذاردند و ناتمام ماندن هرم به توسعهٔ آتی ایالات متحده (هم*اکنون رسیدن به پنجاه ایالت) اشاره دارد. بر روی طبقهٔ زیرین هرم عدد ۱۷۷۶ به شیوهٔ رومی نوشته شده*است. مفهوم تلویحی آن این است که چشم (یا همان خدا) به کامیابی و موفقیت ایالات متحده کمک می*کند.

به کار رفتن چشم نظاره*گر بر روی نشان ایالات متحده باعث شده این نماد در بسیاری از نشان*های دیگر نظیر نشان کلرادو یا ... به کار رود.

امروزه، چشم نظاره*گر معمولاً با فراماسونری در ارتباط است. برای اولین بار چشم نظاره*گر به عنوان جزئی از استانداردهای پیکرنگاری فراماسون*ها در ۱۷۹۷ در دیده*بانی فراماسون*های توماس اسمیت وب به چشم خورد. در فراماسونری چشم نظاره*گر نشانگر چشم خداست که همواره بشریت را تحت نظر دارد و یادآور این باور است که افکار و کردار یک ماسون همواره تحت نظارت و عنایت پروردگار (در فراماسونری اغلب از خداوند با عنوان معمار کبیر جهان یاد می*شود) است. در فراماسونری معمولا زیر چشم نظاره*گر، انوار و پرتوهایی از نور به شکل نیم*دایره دیده می*شود که مظهر و تجلی خداوند به حساب می*آید و گاهی اوقات چشم، درون یک مثلث قرار می*گیرد.
میان تئوری*پردازان توطئه ادعایی باب شده که چشم نظاره*گری که بالای هرم ناتمام روی نشان بزرگ ایالات متحده آمده، نشانگر نفوذ فراماسونری در بنیان*گذاری ایالات متحده است. هم*چنین در میان اعضای کمیته*های متعدد طراحی نشان بزرگ، تنها بنجامین فرانکلین فراماسون بود (حتی ایده*های او برای طراحی نشان، مورد تأیید دیگران قرار نگرفت). در حقیقت بسیاری از سازمان*های ماسونی آشکارا هر گونه ارتباط با خلق نشان بزرگ را انکار کرده*اند.

و در نهایت اینکه در پایان برادرهود که اساسین های امروزی به مکان سیب رسیدند. سیب عدن تصاویر هولوگرام مانندی از خود تولید کرد که شاون با دیدن آنها گفت که چشم ماسونی و کلاه آریائی فقط یکجا کنار هم قرار میگیرند که ...
منظور شاون بیانیه حقوق بشر انقلاب فرانسه بود که در تصویر زیر می بینید.








سه شنبه 29 اسفند 1391 - 12:23
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
kratosmega آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 27 /4 /1392


پاسخ : 3 RE چشم نظاره گر یا هرم تک چشم و تفسیر ان
ستار تصاویر کجان ؟

یکشنبه 06 مرداد 1392 - 04:30
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sina15 آفلاین



ارسال‌ها : 5
عضویت: 24 /4 /1392


پاسخ : 5 RE چشم نظاره گر یا هرم تک چشم و تفسیر ان
نقل قول از kratosmega
ستار تصاویر کجان ؟






جمعه 01 آذر 1392 - 16:17
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

theme designed for MyBB | RTL by MyBBIran.com